Michel-voor-de-derde-keer-op-reis.reismee.nl

Moter toer Dag 5 en 6

Dag 5: Na 2 dagen in de zelfde plaats gebleven te zijn wederom onderweg. Mega veel water overlast gelukkig had Tien het nieuws gekeken en een ander hotel geboekt als normaal. Maar goed ook ons hotel lag iets hoger dus nix aan de hand en het hotel waar hij altijd heen gaat stond het water tot op de stoep. Naar de tempels van My Son was door de overstroomde wegen niet mogelijk. Dus een andere route uit gestippeld en 190 km gereden door de Central Highlands. Onderweg mooie watervallen gezien maar de zij weggetjes ernaar toe waren erg modderig dus nog even vast gezeten. Beetje slippen en stunten en half onder de modder weer verder. Onderweg hebben we verschillende annanas plantage's gezien en uiteraard even gestopt om het van dichtbij te bekijken. Eerst dacht ik dat ze hier geen auto's hadden omdat je zoveel scooters enz ziet totdat we door een glimmende BMW X5 ingehaald werden, nog net niet met duits kenteken. Hier en daar een kleine stop gemaakt om de benen te strekken en wat kiekjes te maken van de prachtige uitzichten. Bij een rivier zaten 2 mannen wat zand te zeven er schijnt hier in de streek nog steeds wat goud te zijn maar je moet maar net een keer een klomp in je zeefje aantreffen. We zijn via een klein dorpje bestaande uit 1 straat gereden, eindelijk een dorpje dat zelfs kleiner is dan Noordwelle gevonden. Hier spraken de mensen niet eens Vietnamees dus dat wil nogal wat zeggen. Ze waren van de Ethecnic Minority people in Tabhing village, maar dat ter zijde...

Dag 6: Wederom een lange dag voor de boeg 195 kilometer over slechte wegen waar je maximaal 40 tot 50 km/uur kan rijden en de kuilen en gaten moet ontwijken bij het leven. Goeie rug massage dat wel, dit is waarschijnlijk ook de reden dat ze het niet gewoon even repareren. Via een ander Minority village Kontum genaamd gereden en een klein wandelingetje gemaakt. Hierna hebben we een bezoekje gebracht aan een monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de oorlog. Twee grote Russische tanks stonden er weg te roesten dus even een klein klimmetje om stoer op zo'n bakbeest een foto van jezelf te laten maken. Tien is een erg goede gids hij weet de weg als geen ander en laat je van alles zien. Zo ook een koffie plantage. Wat de meeste mensen in Nederland gewend zijn, een pak koffie halen in de supermarkt zonder er verder bij na te hoeven denken over waar het vandaan komt en wat er allemaal voor nodig is, dat gaat hier wel anders. Allemaal kleine besjes aan duizenden struiken, deze worden geplukt met de hand en 4 dagen lang op velden omgeharkt om gelijk matig te drogen. Hierna worden de velletjes verwijderd waardoor de koffieboon over blijft. Dit proces hebben we niet gezien maar vanaf zulke momenten neem je niet meer alles voor gewoon aan. Die arme mensen staan hier zwaar te zweten om vervolgens waarschijnlijk onder betaald de bonen op de scooter en heel soms per klein truckje naar de fabriek te brengen. Wat een leven maar gelukkig weten ze niet hoe het bij ons gaat. Ze zien alleen die stomme toeristen zoals ik zelf met der dure camera's een foto van ze nemen. Maar ik moet toegeven wel leuk om een keer te zien.

Onderweg ook nog de oogst van kasawa gezien (een soort aardappel). Duidelijk oogsttijd want op de markt waar we even later liepen waren ze in overvloed. Ze hadden hier van alles, wat stukken onderdelen van een varken in stukken snijden inclusief hoofd is best gruwelijk om te zien. Daarna denk je automatische van het restaurant waar we vanavond gaan eten waar halen die der producten vandaan? Niet bij stil staan en gewoon verder lopen langs de uitpuilende manden met meer vliegen dan vissen erin. Ook als je opzoek bent naar een schaal half levende vissen in een minuscuul laagje water is het geen enkel probleem omdat te vinden. Het is allemaal te bezichten op de plaatselijke markt. Na deze schokkende bezichtiging hebben we buiten de stad een kleine hike gemaakt door enigzinds jungle gebied. En wat hoort er bij jungle gevoel jawel een bloedzuiger die ze tanden even lekker in je enkel zet. Geen lekker gevoel maar de duik die hij of zij hierna maakte van de afgrond vast ook niet. Verder hebben we vandaag heel veel watervallen gezien ook op plaatsen waar ze normaal niet zijn. Een warm water bronnetje waar stoom afkomt was ook wel grappig omdat uit de grond te zien komen en een bezoekje aan de moter garage gebracht om een nieuwe accu te laten installeren. Dat werd tijd na een hele dag dat ding aan duwen. Na deze volle en vermoeiende dag lekker vroeg onder de wol en op naar dag 7!

Jeanet

Hee wereldreiziger!!

Petje af hoor!! Ik lees al jouw verhalen met plezier!! Je leeft gewoon in mee! Wat gaaf met de motor!! Wouw, ik wil jou wel in een mooie pak zien hoor!! Nog veel plezier en mooi weer gewenst!! Groet Jeanet

Tante Adje

Wat een avonturen weer deze x Michel.
Geniet ervan ik bewomder je moed in sommige omstandigheden.
hou je haaks groetjes ook van Antonio,

Ko Berrevoets

leuk verslag wat zie je daar veel wel leuk dat er op de markt ook varkensvlees wordt gesneden ik als oud slager spreekt dat wel aan maar dat ter zijde Michel geniet er van en houdt ons op de hoogte
groeten uit Zierikzee

Marleen