Michel-voor-de-derde-keer-op-reis.reismee.nl

Fiji

Inmiddels is het al weer enkele dagen geleden dat ik via Aukland naar Nadi ben gevlogen waar ik twee nachtjes in Nomads skylodge resort heb gezeten. Elke reiziger die in Fiji voet aan wal zet voelt zich van harte welkom door de verschillende muzikanten die ons al op stonden te wachten met hun gitaren net na de douane. Omarmd door de geweldige natuur en de groet BULA van de vriendelijk mensen hier, kan dit land je niet onberoerd laten. Jammer genoeg heb ik in het regen en orkaan seizoen geboekt. Volgende keer een nog betere voorbereiding dus voordat ik op reis ga. Via internethad ik Nomads sky lodge geboekt, een mooi resort met zwembad waar ik alleen geen gebruik van gemaakt heb omdat het regende. De dag toch goed besteed door eeneiland hop toer te boeken en hostels enz uit te zoeken en te reserveren voor onderweg.

Het eerste eiland wat ik heb bezochtis South sea island genaamd. Een heel smal klein eilandje met 1 gebouw. We waren met 5 personen die op het eiland verbleven en ik was al gelijk vrienden meteen braziliaanse jongen. We hebben samen gezwommen en gesnorkeld wel in de regen maar nat werden we toch.

Het tweede eiland wasBounty eiland veel regen en wind gehad dus niet echt een vakantie gevoel. Gelukkig hadden ze een lounch ruimte met tv dus toch nog wat afleiding.

Het derdeeiland dat ik bezocht heet Beachcomber waar het voor het eerst redelijk weer was. Tijd gesnorkeld en verschillende vissen gezien van redelijkgrote tot een school hele kleintjes. Ook 1 die een steen omflipte om er onder verder te woelen. Paarse zeekomkommers en blauwe zee sterren waren ook van de partij. Ook meerdere hele witte vissen gespot bijna doorzichtig waren ze heel vreemd om te zien.

Het vierde eiland was Way lai lai veel hoge golven onderweg waardoor een paar mensen zeeziek aan boord werden.Ik had gelukkig sterke pillen gekocht voor de walvissen toer in Nieuw Zeelanden gebruik die ook nu voor de boot tochtjes. Bij aankomst zag ik een duitse jongen die ik ook al op Bounty eiland gesproken had we hebben ons samen op gegeven voor een hike met gids naar de top van de hoogste rots op het eiland. Pittige wandeling met veel slipperige rotsen en modder paadjes... Ook kwamen we suiker riet tegen onderweg naar beneden en dit had verrassend een superzoete maar zachte smaak. Eenmaal beneden zaten we helemaal onder de modder en een paar personen hadden een slip partijtje achter de rug. Het is altijd fijn om te kunnen douche als je helemaal bezweet en modderig bent, ook al is het koud regenwater wat er uit de kraan komt.

Op dag 5 kwam ik samen metme Duitse vrienden 2 Australische vriendinnen aanin Nabualodge. Geen succus,gelukkig reis ik met vouchers omdat ik geleerd heb van andere reizen, en nu kan ik elke dag wisselen van slaapplaats als het moet. Andere zitten vastaan een pakket dat ze geboekt hebben dus moeten 2 of 3 dagen blijven... Het resort wat iets verder op licht Safe landing genaamd is goed aan te lopen en daar ben ik 2 nachtjes (dag 6 en 7) gebleven. Hier heb ik enorme lol gehad met de Australische eigenaar en ben met hem mee geweest avondeten vangen. Met hem en nog een werknemer hebben we handlijnvissen gedaan, dit houd in vissen zonder hengel alleen met een vislijn die je met de hand binnen haalt. Het ging een hele tijd goed en we vingen veel visjes ook hele mooie die s'avonds op het menu stonden. Na een tijdje dacht ik dat ikeen stuk koraal gevangen had zo zwaar ging het binnen halen maar er kwam tot ieders grote verbazing een witpunt rif haai van bijnaanderhalve meter aan de oppervlakte. Hij was te zwaar om binnen te halen en me twee vissers maten kwamen ook telaat met de speer dus de haak brak los en de haai zwom vrolijk weer weg. Misschien maar beter ook vond het toch wel zielig als ze die mee genomen hadden.

Dag 8 : Ik had gehoord dat Blue Lagoon Beach Resort super goed was dus ben daarvandaag aan gekomenen inderdaad het ziet er subliem uit! Mooi strand en omgeving de dorm waar ik in slaap is uitgerust met een airco dat na de laatste week een luxe is. Het was de bedoeling dat ik in de rechtse dorm van detwee ging maar die was op 1 bed na helemaal vol en zweterig. Dus toen ze niet keken gauw in de andere dorm gesniekt en heb daar heerlijk geslapen met maar 1 andere kamer genoot een jongen uit Taiwan.

De volgende dag was het alweer dag 9 op de eilanden, vandaag was Mantaray island de bestemming. Dit is ook een vrij groot eiland anderhalf uur varen zuidwaarts. Naast de boot zwommen een paar dolfijnen mee wat een mooi gezicht was maar helaas te laat met de camera. Na aankomst lekkerop eenligbed aan het water gelegenmet een cocktail in de hand beetje bij bruinen. Het is eindelijk al een paar dagen zeer lekker weer en ook vandaag weer over de 30 graden, ik zie mezelfgeleidelijk een beetje bruiner worden. Einde van de middagwas het ook weer tijd om wat sportiefste doen dus een paar potjes volleybal mee gespeeld. De boot kwam pas halfverwege de middag dus s'ochtends genoeg tijd over en heb voor het eerst in me hele leven gedoken. Prachtig mooi om een keer te doen en mee te maken. We hebben nemo gezien met broertjes en zusjes en een grote school met blauwe visjes. Uiteraard ook veel andere soorten en kleuren maar een maanvis met gele en zwarte strepen was wel heel gaaf om naast te zwemmen. We hebben geen haai gezien wat wel regelmatig gebeurd hier met duiken.

s'Middags op dag 10 weer op de boot dit keer naar Octopus resort wat van dezelfde engelse eigenaar is als Blue lagoon resort. Hoge verwachtingen die niet helemaal waar werden gemaakt. Nog steeds een mooi resort maar stukken minder dan Blue lagoon. Onderweg wederom dolfijnen die naast de boot zwommen en speelden dit keer wel een paar mooie plaatjes kunnen schieten ook van een vreugde sprongetje uit het water. In dit resort heb ik gesnorkeld in plaats van gedoken wat ook weer prachtig mooi was veel verschillende koralen en vissen het blijft mooi iedere keer weer opnieuw.

Dag 11: Weer een stukje dichter naar het hoofd eiland vandaag. Kuata is tegenover Waya lai lai waar ik op de heen weg verbleef. Het is ook weereen mooi eiland met uitzicht op de rots die ik eerder beklommen had. De volgende morgen hebben we gereef snorkeld en een paar gidsen gingen mee om de haaien te voeren. Met een speer schoten ze gecontroleerd een paar vissen uit het water die in stukjes werden gesneden en als aas dienden. Na enkele minuten kwamende witpunt rif haaiener al aan en het werden er steeds meer uiteindelijk heb ik er 6 of 7 rond zien cirkelen. Het waren vrij kleine exemplaren van maximaal anderhalve meter. Ze hadden er nog 1 gevangen met de hand en boven het water gehouden om te laten zien en aan te raken. Ik was gelukkig niet bang maar als k daar zonder gids geweest was had ik het denk ik minder leuk gevonden.

Op dag 12 sliep ik weer een nachtje op Beachcomber waar ik al eens geweest was maar van hier start morgen mijn nieuwe toer naar andere eilanden. Wat wel leuk was is dat Dianne een Nederlands meisje ook hier was en ik al kende van een een paar resorten terug. Samen gegeten en s'avonds was er een bandje aan het spelen heel gezellig georganiseerd allemaal.

Dag 13 en 14: Mana eiland voor 2 nachtjes eindelijk weer eens een dagje zonder reizenerbij. De medicijnwandeling met een gids gelopen en wat geleerd over hoe de lokale mensen in de dorpjes sommige planten gebruiken tegen bepaalde kwaaltjes. Ook hebben weeen kokosnoot demonstratie gehad, en de nog nietharde kokos geproefd wat erg smeuwig was en ook de normale kokosnootdie mijn voorkeurheeft kwa smaak. Dit resort heeft ook een tv watwel weer eens lekkeris na weken zonder gezeten te hebben. Si es aai (csi miami) was op dus precies het goeie programma alleen door de stroom uitval meerdere keren in een uur kan je alleen bepaalde stukjes kijken best irritant. Wat nog meer irritanter was is dat er s'nachts toen iedereen lag te slapen 9 mensen bestolen zijn waaronder 3 in mijn kamer. Ikhad wederom geluk dat er niets van mij weg was.Ik kies meestal uit voorzorg al een bed dat wat verder van de deur staat en het is niet handig om je spullen te laten slingeren in een stopcontact of op je tas dus alles wat in het zicht lag of camera's in de oplader waren gevlogen.

Dag 15,16 en 17: Deze dagen heb ik inWalu Beach Resort door gebracht op Malolo island. Dit is eenluxe resort met zwembad en mega lekker eten ala buffet. Omdat ze de dorm voor het personeel gebruiken in het laag seizoen heb ik een upgrade gekregen naar een lodge, dit is een houten huisje op de berg met super uitzicht! De lodge heeft een huiskamer zonder tv helaas dit keer maar met 3 slaapkamers waarvan ik de eerste nacht alleen in een kamer sliep. De 2 andere dagen werd ik vergezeld door een oudere duitse vrouw die al heel wat reizen gemaakt had en overal wel een verhaal over wist te vertellen. Interresant om eens zo'n super ervaren reiziger te spreken die ook in landen als Afrika en Zuid-America geweest is in plaats van de meeste naar alleen Australie en Nieuw Zeeland.Na al dat eiland hoppen was ik wel toe weer een keer lekker een paar dagen op de zelfde plek te verblijven en wat tot rust te komen. Ik heb dan ook vooral bij het zwembad gehangen en ook een kayaktrip gemaakt naar een piep klein eiland verder op in de oceaan. De kano aan wal gesleept met gevaar voor eigen leven omdat er een horde meeuwen nestelden die laag over vlogen om hun eieren te verdedigen. Maar gewoon een beetje met je peddel in de lucht zwaaien en apen geluiden maken om ze af te schrikken want ik had natuurlijk niet dit hele eind gepeddeld om me vervolgens weg te laten sturen. Ze kwamen steeds dichterbij maar stug flippers aan en snorkel op en in het water geplonsd. Rondjes rond het eiland snorkelen was mooi want er zaten verschillende vissen in verschillende formaten die de rotsen als schuilplaats gebruikten. Na een tijdje de kano weer in het water gesleept en er snel vandoor op naar wat veiligere afstand en terug naar het resort. Onderweg kwam ik nog wel een drijvende kokosnoot tegen waar 3 krabben op zaten en stevig vast hielden in de deining. Ik denk dat ze ook aan eiland hoppen deden. s'Avond konden we slecht in slaap komen die duitse mevrouw had een termometertje en die gaf 33 graden aan om half twaalf s'avonds en s'ochtends nog steeds 29 graadjes. Wat wel grappig was is dat we de dag ervoor met een jong hondje bij het zwembad hadden gespeeld en dat die toen we wakker werden voor de deur lag te wachten hopend op een nieuw speel kwartier.

Van Malolo island was het tijd om terug te gaan naar het vaste land dit viel niet geheel mee.In het uurtje varen begaf de moter van de boot het drie keer maar gelukkig kreeg de kapitein hem weer aan de praat. Na dit avontuur begon de reis pas echt want ik wilde naar de andere kant van het eiland naar het plaatsje Rakiraki waar een 5 sterren resort Voli voli beach genaamd is.Zie www.volivoli.com. Van Nadi met een taxi naar het bus station toen in 2 verschillende bussen een uurtje ofvier gereisd en vanuit rakiraki centrum weer met een taxi naar het resort. Hier ben ik op mijn vorige reis met Rick via Fiji experience terecht gekomen en een half uur na mij kwam er een bus aan en jawel dezelfde chaufeur als wij toen hadden. Hij herkende me gelijk en ik vertelde hem zijn grap die ik onthouden had en hij gebruikt hem nog steeds tot op de dag van vandaag. Ik weet nog dat ze toen het zwembad en muurtjes aan het metselen waren wat nu geweldig mooi restaurant geworden is met uitzicht over het zwembad en de oceaan erachter. In mijn huiskamer bovende bank heb ik een hele grote canvas foto en die is hier vanaf de berg gemaakt dus mooie herinneringen. Ik heb 3 nachtjes geboekt voor ik weer terug richting nadi reis dus tijd om even lekker uit te rusten en te genieten voordat het al weer bijna tijd is om richting huis te komen.

Na de drie dagen relaxen was het tijd om te gaan midden in de nacht wakker geworden door hevige regenval en storm er schijnt een cycloon in de buurt te hebben geweest die nacht. S'ochtends was er nix van te merken stralend weer enik heb op de ochtend dat ik uit moest checken eerst nog even een laatste duik genomen in het super mooie zwembad en samen met de chaufeur van fiji experience die de dag ervoor ook aangekomen was een balletje gegooid. Na een beetje kletsen en doen natuurlijkverteld dat ik ook op die bus had gezeten en dat het erg leuk was. Hij vroeg of ik een lift nodig had naar de stad dus dat kwamwel weer op het goeie moment. Hoefde ik de taxiniet tebellen en het was nog gezelliger ook.Hij heeft me zelfs omgeroepen in de bus welkom aanboord als oud deelnemer van de fiji experience. Eenmaal bij het bus station gedag gezegd endebus naar Lautoka genomen. Hier had ik gehoord dat er een hotel was met 1 dorm waar bijna niemand vanaf weeten jawel ik was de enige op de kamer. Nog even in de stad een paar souveniertjes gekocht en toen kwam ik sofi op straat tegen, een iers meisjedie bij mij in voli voli beach op de kamer sliep en voor 2 nachtjes in Lautoka was. s'Avonds hadden we samen afgesproken om wat te eten en een paar biertjes te gaan drinkenwant het was haar laatste avondvoordat ze terug naar huisging.We hebben 2 disco's gezien en een paar potjes pool gespeeld met wat lokale gasten erbij wat erg leuk was.

Vandaag nog samen ontbeten en toen ben ik op de bus verder gegaan naar Nadi waar ik nu nog 2 nachtjes verblijf voordat ik ook naar huis vlieg. Voor morgenheb ik een toer geboekt naar het eiland waar ze de film cast awaymet Tom Hanks hebben opgenomen. Het schijnt dat er nog bepaalde herkenbare punten zijn zoals die kokosnoten in het zand met HELP! en die grot waar die in heeft gezeten... Misschien komen we ook wel een verdwaalde wilson tegen wie zal het zeggen...

Toen ik in Nadi aan kwam begon de zoek tocht naar Robin ook een Nederlandse jongen die alleen reist net als ik. We hebben elkaar in Walu beach resort ontmoet en zouden allebei opde zelfde dagin Nadi aankomen en na 2 nachtjes vliegen. Ik had een aantal hostels in de straat gehad tot ik er bij 1 kwam die zei oh dan ben jij Michel. Wat bleek hij had het ook al wezen vragen waar ik verbleef maar kon mij niet vinden even later kwamen we elkaar tegen bij het laatste hostel wat ik van plan was te gaan vragen pure mazzol dus. Tot mijn grote verbazing kwam ik ook dave die australische eigenaar tegen van Safe landing resort waar ik een paar dagen verbleven had wat een leuke avond. Na allebei een pizza hawai naar binnen te hebben geschovenzijn we naar een disco gegaan ice club genaamd waar ik al een paar goeie dingen over had horen vallen.Het was alleen zondag avond dus dat was wat minder maar we hebben een paar potjes pool gespeeld en wat drankjes genuttigd wat erg gezellig was. De volgende morgen was het minder gezellig met 4 uur slaap op de bus gestapt die ons naar de haven bracht vanwaar onze boot vertrok naar het eiland waar de film cast away is gefilmd. We hebben een tijd rond gelopen op het eiland op zoek naar herkenningspunten en ik ga zeker de film kijken bij terug komst thuis. Ook rond het eiland gesnorkeld voor een tijd wat erg mooi was veel vissen en mooi blauw water. Terug op de boot stond er een mega lekker lunch klaar inclusief vlees van de boord barbeque. Na de zeilen gehesen te hebben zijn we naar een ander eiland gezeild waar we een bezoekje brachten aan het dorpje en een kava ritueel hebben mee gemaakt. Kava is de traditionele drank die gemaakt word van wortels van een bepaalde boom. Na al dit hebben we samen terug in Nadi met 2 meiden die hij kende en ook op de dag trip zaten gegeten en afscheid genomen. Hij vliegtvandaag naar Sydney en ik mag in dezilvere vogel terug richting Nederland. Ik moet alleen nog even geduld hebben want het vliegtuig gaat pas om 22.50 vanavond via Los Angeles en Londen naar Amsterdam. Tot het zover was heb ik overdag nog een bezoekje gebracht aan de Orchid garden met als bijnaam de garden of the sleeping giant. Dit omdat er in de verte een rots te zien is die lijkt op een slapende man. Het was een super mooie orchideen tuin alleen jammer dat hetineens uit het niets losbarste van de regen, dus toen hebben we de hotpools en het modderbad overgeslagen. Dit had ik op mijn vorige bezoekje met de fiji experience toch ook al gedaan samen met Rick.

Ik wil alvast iedereen bedanken die geintreseerd was in, en moedig mee gereisdheeft met me en vooral degene die leuke reactie's achter hebben gelaten. Voor mijmaakt het net dat verschil om op momenten dat je eigenlijk geen zin hebt jezelf er toch toe te dwingen om de site up 2 date te houden... Nogmaals bedankt en tot in Nederland..!

Reacties

Reacties

Jeanet

Hee wereldreiziger!! Nog de beste wensen oar!! Wat zijn de foto's prachtig van Queenstown!!! Echt mooie omgeving, om van te kwijlen... Geniet er nog van!! Groetjes van Jeanet en Peter.

Martine

Hej! Het is gelukt om je verhaal weer wat bij te werken, super zeg! De laatste dagen weer.. Geniet er nog even van en tot heel heel snel! Kuss

Nellie Mabelis

Leuk weer wat verhaaltjes op de site het is echt een sprookje daar heb de eilanden opgezocht,de koraalen vissen daar zijn erg mooi.

Huig

Goed om weer wat van je te kunnen lezen. Geniet van de laatste paar dagen en veilige reis weer naar huis.

Lara en Toon

Heb net in sneltreinvaart je reisverslag gelezen en de foto's bekeken. Ziet er allemaal prachtig uit. Kwam je net tegen bij onze nieuwe Spar, wat valt dat allemaal dan weer tegen he? 7 graden is dan best wel koud! Nog even en we zien je weer regelmatig bij ons vertrouwde tuincentrum! groetjes, Toon, Lara, Mees en Skip

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Meridian Travel