Michel-voor-de-derde-keer-op-reis.reismee.nl

Tauranga op het noord eiland

Na enkele dagen in Aukland rondgehangen te hebben ben ik opgehaald door een klant van het tuincentrum. Als hij spullen komt halen hebben we het regelmatig over Nieuw Zeeland en als je er dan allebei op hetzelfde moment bent dan is het een leuk idee om af te spreken en samen wat activiteiten te ondernemen. Het was braziliaans carnaval in Tauranga een plaatsje vlak bij het motel waar we die week verbleven, dus daar hebben we eerst een bezoekje gebracht. Tauranga is een mooi plaatsje aan het water waar meerdere keren per week grote cruise schepen aan meren. Voor de volgende ochtend hadden we onze eerste echte activiteit geboekt, raften op de Waiora river. Je kan raften op meerdere plaatsen en ik heb de meeste rivieren in Nieuw Zeeland al gedaan maar deze was voor mij ook nieuw. Hier kan het maar enkele keren per maand, normaal is het een kalm kabelend beekje totdat ze de stuwdam open gooien om overtollig water te lozen. Voor we het wisten hadden we ons zelf in een wetsuit gehesen een zwemvest aan en zaten we in een rubberboot met een peddel in ons hand en zagen we de rotsblokken en grade 5 watervallen op ons af komen. Wel lekker verfrissend dat koude water wat in je gezicht spat met golven tegelijk. Zeker na een avondje op stap te zijn geweest met een duitser en een noor die net als ik van barhangen houden. Dit is wel even iets anders dan thuis waar ik regelmatig op zondag middag om 3 uur s'middags pas wakker word met een kater. Het is de spanning van wat er om de bocht op ons licht te wachten wat het extra leuk maakt, maar uiteraard de aktie zelf en het geweld van het water wat naar beneden bulderd is al indrukwekkend genoeg voor de meeste.

Ook hebben we in de dagen die volgde een bezoekje gebracht aan Rotorua waar op meerdere plaatsen in de stad een zware zwavel lucht hangt. Onderweg hier naar toe reden we langs kiwi plantage's en er stond zelfs een mega grote toren van een doorsnee van een kiwi waar je ook in kon klimmen voor een mooi uitzicht. Het is grappig om weer terug te komen op plaatsen waar je al een beetje de weg kent van eerdere bezoekjes. Tegenover het hostel waar ik normaal altijd slaap in Rotorua is een parkje waar ik geweldig mooie foto's heb gemaakt. Er groeien niet alleen maar mooie planten en bomen maar ook zie je hier natuurlijke modder poelen uit de grond borrelen. Ook zijn er kleine watertjes met meerdere kleuren water zoals geel en oranje te zien en komt er stoom vanaf. Het is doordat de aarbol op deze plaatsen gassen vrij geeft dat er een zwavel lucht hangt die soms vergelijkbaar is met rotte eieren. Niet altijd even prettig dus als er weer zo'n vlaag je neus binnen dringt. Ik wist dat de bar van het hostel toepasselijk genaamd Lava bar, lekkere pizza's op het menu heeft staan. Dus even zo'n platte schijf hawai besteld waar weinig van over was na vijf minuten. Er komen een heleboel herinneringen naar boven als je hier dan weer rond loopt. Dit is het hostel waar op mijn eerste reis iemand zo vriendelijk was om mijn jas mee te pikken en in het parkje heb ik met Rick een lange tijd gevoetbald en zelfs de zon onder zien gaan toen.

Zorben is ook een activiteit die Rick en ik al gedaan hadden maar Good Fun, dus mezelf wederom in een grote bal gehesen om vervolgens van de berg af te rollen. Het is erg moeilijk om het uit te leggen maar voor de gene die goed met google zijn kunnen kijken op www.zorb.com om een betere indruk te krijgen.

Gedurende de week dat we samen waren hebben we meerdere keren gesurft ik heb zelfs voor het eerst van me leven me eigen surf pak aangeschaft. Het was erg leuk totdat er in de krant stond dat er een haai de kustlijn patroeieerde bij het plaatsje waar wij zaten, en als je in zo'n surfpak rond dobbert lijk je toch al gauw op een lekker hapje zoals een zeehond. We hebben goed voor ons zelf gezorgd en de barbeque meerdere keren gebruikt, ook sushi en fish/chips was veelvuldig op ons menu. Naast sushi is ook de Hotpools aan te raden, hier hebben ze meerdere zout baden met een erg hoog nezo gehalte waardoor je armen beginnen te drijven. De temperaturen van de verschillende baden varieeren tussen de 36 en de 40 graden en uiteraard is er voor afkoeling ook een koud bad waar je hart 3 slagen van over slaat.

Op nummer 1 van deze week stond toch wel ons avontuur in het bos. De eigenaar van het motel waar we sliepen nodigde ons uit voor een barbeque bij zijn broer die op een half uur rijden woont en park ranger is. Eerst met de 4 x 4 door modderige paadjes crossen en de gaten en bomen ontwijken. Ook meerdere hoge hellingen waren geen enkel probleem. Na de barbeque werd het donker en kwamen de jacht geweren uit de schuur, tijd voor possum hunting.! Een possum is een soort van kruising tussen een eekhoorn en een das en twee jaar geleden ben ik met Rick als eens met een jager mee geweest op zoek naar ze. Toen waren er ongeveer 80 miljoen, er zijn pas nieuwe schattingen gemaakt die ongeveer rond de 160 miljoen liggen. Het erge is dat een possum van nature niet in Nieuw Zeeland voorkomt maar is geimporteerd vanuit Australie. Ze doen het erg goed hier in het vochtigere klimaat dan daar en zijn een ware pest. Voor degene die denken wat zielig jagen op zo'n lief uitziend diertje heb ik nog een paar feitjes. Ze eten met ze alle 150 vierkante kilometer bos, vogelnestjes en inmiddels ook vallen met gif op elke nacht weer. De kiwi vogel die heel bekend is hier en simbool staat voor Nieuw Zeeland is nu een uitstervend ras omdat de eieren steeds geroofd worden door deze possums. Dit is de reden dat iedereen vrij is om op ze te jagen of zelfs dood te rijden als je er 1 ziet over steken. Over het algemeen werden ze op profesionele wijze uit de boom geschoten. Ik schrijf over het algemeen dat was totdat ik aan de beurt was, mijn possum hupte heen en weer op de boom en op de grond wat uniek was want nomaal zitten ze stil of vluchten ze in een rechte lijn. Na 10 kogels was het geweer leeg en had die possum mazzel. Op de weg terug kwamen we nog een konijn tegen die ook in grote getalen hier leven. Na enkele missers van mijn kant probeerde hij zig zaggend de dans te ontspringen maar ik raakte hem uiteindelijk toch. Een head shot waar zelfs de profesionals van onder de indruk waren...

Na een geweldige week was het tijd om gedag te zeggen en weer alleen verder te reizen en weer te wennen aan het hostel leven. Toen ik mijn nieuwe onderkomen binnen liep zat alleen Mark een jongen uit Londen op de vier persoons kamer die ik geboekt had. Het was een hartelijk ontvangst wat niet altijd zo gaat in de backpack wereld. We hebben samen gekookt van de spullen die overwaren van laatste week en ik mee gekregen had. Hij had nog wat steaks voor ons gehaald want dat ontbrak er nog net aan. Na een geweldig maal en gekletst te hebben over onze reis ervaringen was het tijd om de bar street waar ik de weg al kende van vorige week weer eens onveilig te gaan maken. Het was een geslaagde avond met pijn in onze pet tot laat in de middag de volgende dag.

Nu is het een paar dagen wachten voor mijn volgende vlucht naar Queenstown op het zuid eiland waar ik Kerst en Oud&Nieuw bij Adam in huis ga vieren. De laatste week reden we regelmatig langs Mount Maunganui maar door het slechte weer de laatste dagen hebben we hem niet kunnen beklimmen. Op mijn laatste dag in Tauranga kwam de zon weer door en heb ik als nog de 232 meter hoge berg beklommen. Een eerste klas hike die goed voor de kuiten is. Mooie uitzichten over de stad en de oceaan aan de andere kant. Morgen met de bus naar Aukland waar ik 1 nachtje blijf om vervolgens vroeg in de ochtend naar mijn goeie vriend van eerdere reizen te vliegen.

Ik hoop dat jullie dit weer een geslaagd verhaal vinden want ik had dit vorige week al getypt en waarschijnlijk nog beter als nu maar toen ging er iets mis met internet en was ik twee uur typ werk kwijt. Lekker verhaal dus hierna ben ik naar de sportschool gelopen en heb ik twee en een half uur met gewichten gegooid alsof me leven ervan af hing, het luie zweet is er goed uitgekomen. Ze namen ook me bloeddruk op voordat ik ging beginnen en die was iets aan de hoge kant zei ze. Dat verbaasde me nix en vond het een wonder dat het nog relatief laag was na dat gedoe met internet.

Als laatste wil ik iedereen een Fijne kerst wensen en alvast een Happy New Year!

Reacties

Reacties

Martine

Klinkt weer goed allemaal =)

Ko Berrevoets

Michel het is een heel verhaal iedere keer je maakt heel wat mee, maar ik vindt het erg leuk dat je ons op de hoogte houd en vooral ook de mooie foto/s die we van je krijgen klasse nou ga zo door en geniet er van we wensen jou ook een fijne jaar wisseling en ik hoop tot volgend jaar p/s het is hier echt winter koud en veel sneeuw. groeten ko en Nella Berrevoets.

Marleen

moooi verhaal weer :) geniet er elke keer weer!
fijne kerst en gelukkig nieuwjaar!

Moeders

Hey Titus, alvast een goede en fijn jaarwisseling. Je 4t hem tenslotte even iets eerder dan wij. Geniet van alles wat je doet! Tot volgend jaar! Lie&Lou

wim

Vet genieten man cool
wim en marga en de kids wensen je een fijne jaarwisseling jonge man ,Heel veel reis plezier
de groetjes

Nellie Mabelis

Een fijne jaarwisseling en een gelukkig Nieuw jaar

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Meridian Travel