Michel-voor-de-derde-keer-op-reis.reismee.nl

Queenstown - Christchurch

De tijd gaat snel als je het naar je zin hebt en net in het nieuwe jaarmoest ik al weer gaan nadenken over hoe ik verder ging reizen. Ik wilde graag een auto huren en naar Christchurch rijden vanwaar ik verder vlieg naar de Fiji eilanden. Alleen de meeste auto's waren al verhuurd en hebben een minimum van 10 dagen. Beetje jammer maar dan maar niet. Ik was van plan de rit te verspreiden over een paar dagen en ook naar Kaikoura te rijden om walvissen te spotten. Nu bleek dat auto huren geen optie was ben ik langer in Queenstown gebleven en heb 2 dagen voordat ik moest vliegen een bus genomen naar Christchurch. De volgende en laatste hele dag in Nieuw Zeeland had ik een dag trip Walvisspotten geboekt vanaf Christchurch. s'Morgens om 7.20 als eerste opgehaald en de halve stad gezien terwijl we de rest van de passagiers op pikten. Eenmaal iedereen aan boord was het een 3 uur durende reis naar Kaikoura waar we gelijk ingecheckt werden en op een boot gezet. Deze geavanceerde boten zijn speciaal gemaakt voor het walvis spotten en kosten 2,5 miljoen Nieuw Zeelandse dollars per stuk. Met de speciale apparaten hadden we een sperm whale binnen mum van tijd opgespoord. Ze zenden een soort van sonar uit net als een vleermuis doet, om zo de prooien te kunnen dedecteren. Aangezien ze op 5 kilometer diep jagen hebben ze weinig aan hun ogen om te jagen. Ze vangen reuze inktvissen die vaak in grote scholen leven, ook vangen ze haaien zoals de great white en verschillende andere vis soorten staan op het menu van een sperm whale. Jammer genoeg hebben we er maar 1 gezien en slechts een gedeelte ervan omdat alleen zijn kop boven waterkomt om te ademen. Wel indrukwekkend om hem water te horen spuwen en om in het bij zijn te mogen zijn van zo'n enorm beest. Hij blijft 10 minuten aan de oppervlakte om zich van overtollige lucht te ontdoen en opnieuw zuurstof op te nemen. Hierna is het een enorm mooi gezicht als ze naar de diepte duiken. De grote staart komt boven en in een zwiep is hij vertrokken. Onderweg naar de zee bodem op 5 kilometer diepte. Elke minuut tot wel 190 meter dieper. Ook hebben ze andere indrukwekkende feitjesop ons los gelaten, zoals dat ze eenhart hebben zo groot als een auto en aderen zo wijdtdat je erdoor heen kan kruipen. Hier pompen ze 1000 liter bloed per hart slag doorheen dus dat is nog al wat.Zijn longen zijn gek genoeg dezelfde grote als die van een koe maar een walvis kanzuurstof opslaan inzijn vleeszodat ie lang onderwater kan gemiddeld 40 - 50 minuten maar het record wat gemeten is, is meer dan 2 en half uur.

Op de terug weg hebben weeen albatros gespot die op het water lag te dobberen. Met een span wijdte van 3 meter is dit een gigantische vogel. Het viel dan ook niet mee voor hem om op te stijgen.Ik heb een paar mooie kiekjes genomen van dit alles en ook een mooi filmpje gemaakt van de walvis.

Op de terug weg zijn we onderweg gestopt om een kolonie zee leeuwen van dichterbij te bekijken en tegen de tijd dat we bijna terug waren in Chrischurch werd er nog een wijn proeverij voor ons gehouden. Vandaag was er weer een na schok van de aardbevingen op 4 September in Christchuch. Dit keer3.9 op de schaal van richter, goed te voelen voor de mensen die in de stad waren maar geen schade. Wijwarente ver weg dus hebben nix mee gekregen van het geheel. Karin onze chaufeuze van die dag heeft ons weer veilig in de stad gedropt en nu is het afwachten tot vanacht. Ik mocht er om half vier uit om met de shuttle naar het vliegveld te gaan vanwaar ik naar Nadi opde Fiji eilandenvlieg.

Huig

Leuk dat je de walvistour toch nog hebt kunnen doen. Palmboom, hangmat, bier en hopelijk weinig regen.
Goede vlucht naar Fiji.

Meridian Travel