Michel-voor-de-derde-keer-op-reis.reismee.nl

Moter toer dag 11 en 12

Dag 11:Vandaag rijden we naar Dalat The Flower City, waar we 2 nachtjes blijven. Onderweg een paar kleine stops gemaakt om wat te eten te drinken en om te tanken maar voornamelijk om foto's te maken van het mooie landschap. Wederom door de bergen gereden en totaal 1600 meter geklommen ten opzichte van vanmorgen. Naarmate we dichter bij Dalat kwamen zagen we meer en meer kassen waar ze bloemen kweken. We hebben even snel binnen gegluurd en ze verbouwen ook tulpen en een soort bolchrysanten maar dan niet als bol. Een oud stationnetje waar nog wat modellen locomotieven voor de show staan was weer eens wat anders dan al die kassen en kassen en kassen die we de laatste paar kilometers hebben gezien. Tien heeft eenpaar mooie plaatjes geschoten van mij als conducteur en we hebben erg gelachen. Voordat we naar het hotel gingen om in te checken nog 1 laatste stop die hij me wilde laten zien het 'Crazy House'. Nee geen gesticht waar ze mafkezen op sluiten maar een grappig gebouw waar je zelfs kan overnachten als je dat wilt. s'Avonds nog de plaatselijke discotheek een bezoekje gebracht, wouw wat een tent Rainclub genaamd. Harde muziek, lasers alles was er zelfs een heel leger aan personeel dieje op je wenken bediende. In Vietnam hoef je blijkbaar niet zelf naarde bar te lopen om iets te bestellen nee dat word allemaal voor je gedaan, super handig. Ook was er een Vip lounch waar ik uiteraard niet in mocht maar wel kon zien doordat het op een verhoging gebouwd was en alleen afgeschermd werd door een glazen wandje. Een paar gasten die daar zaten wenkte dat ik wel bijhun aan kon schuiven dus ze gaven even een gil naar diegorilla die voorde ingang stond en ik kon zo door lopen. Goedgeregeld dacht ik bij mezelf maar wat ga ik mee maken wat voor gasten zijn het enz dat soort dingen gaan er dan door je hoofd. Het vielalles mee 1 van de heren zag er uit alsof ie de baas was van heel de staden het bleek ook dat hij eenbijzonder hoge zakenman was bekend in het hele gebied rond Dalat. Mijn vriend die wenkte dat ik wel bij hun aan kon schuiven was wat lager in rang hij had de leiding over de ambulances in de streek.Na gezellig wat gekletst en wiskey mee gedronken te hebben zei hij dan ook: als je in Vietnam bent en een ziekenhuis nodig hebt bel je eerst mij dan regel ik alles voor je.Niet dat ik plannen had maar je weet het nooit misschien komt het nog eens van pas, altijd handig om overal mensen te kennen.

Dag 12: Vandaag lekker uit kunnen slapen voor zover dat gaat hier die vietnamezen staan elke dag om 6 uur open rijden dan al tuterend vrolijk in het rond. Aangezien we hier vanavond ook weer slapen konden we vandaag op pad zonder al die spullen die ik mee sjouw voor de drie maandjes dat ik weg ben.Aangezien dit de Flower city is moet je daar wel wat van zien natuurlijk dus op naar de Flowergarden. Een mooi park waar jeeen kleine bijdrage voor betaald om het te bezichtigen en waarhun het park van onderhouden. Vlijtige liezen, violen en verbena's staan hier weelderig te bloeien naast de soorten die ik niet herkende. Een flinke tijd hier rond gelopen om alles goed te kunnen bekijken en hiernaeen Pagode bezocht. Een Pagode is vergelijkbaarmet een kerk bij ons, een plaats waar vele vietnamezen heen komen om te bidden voor een lang leven. In de tussentijd waren we uitgenodigd door een vriendin van Tien om een bruilofts feest mee te maken. We hebben er onder tussen zoveel gezien langs de kant van de weg dat ik wel benieuwd was, dus hebben we ja gezegd op het aanbod en voordat ik het wist zat ik rondhet middag uur tussen 300 gasten bij de ouders van de bruid en bruidegom aan tafel en konden we zoveel eten en drinken als we wilden. Na deze nieuwe ervaring rijker wederom een waterval in de buurt die het bezichtigen waard was alleen na eergister kon deze nooit spectaculairder zijn. Het was een hele klim om er te komen en ik had gelijk, mooi om te zien maar met nog steeds die andere masieve muur van water op me netvlies vantwee dagen geleden was dit maar een kalm kabbelend beekje. De volgende stop daarin tegen was zeer interresant, een zijde fabriekje. Iedereen kent zijde en heeft waarschijnlijk kleding waar het in verwerkt is maar heeftnog nooit gezien waar het vandaan komt. Het begint met een larve die een cocon rond zich zelfheen wikkeld om te verpoppen tot een soort van mot achtige vlinder. Voordat het zover is komt de mens in aktie en worden de cocons met machines ontdaan van de zijde draadjes die een beetje lijken op draden van een spinnenweb. Meerdere fijne draadjes worden verweven tot 1 dikkere draad die gebruikt kan worden om kleding enz van te maken. Een heel proces waar vele dingen bij komen kijken inclusief wij vandaag. Als laatste op deze city toer dag stond het Paleis op het programma waar voorheen de koning en koningin woonden. Het voelt een beetje alsof je een kijkje kan nemen bij onze eigenBea in huis. Uiteraard grote kamers en veel te veel, ook meerdere zit kamers waarvan sommigewaarschijnlijk niet eensgebruiktwerden. Het was een volle dag met heel veel verschillende indrukken, genoeg om te verwerken dus eenmaal weer terug op de hotel kamer.

Reacties

Reacties

Iwan

Pff, bijna niet bij te houden al die verhalen.
Wel heel leuk en soms zelfs nog leerzaam ook, soort van discovery onderweg verhaal.

Groetjes Iwan

tante Adje

Ik vind het knap dat je dat allemaal in zo'n korte periode kan zien zeg ? Wat een belevenissen en dan die bruiloft? Nou geniet nog maar veel. Dan kan ik weer genieten van je verhalen. Addie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Meridian Travel