Michel-voor-de-derde-keer-op-reis.reismee.nl

Cambodja

Op mijn laatste visum dag moest ik Vietnam wel verlaten. Vanuit Chaudoc harbour via de Mekong Delta met een boot naarPhnom Penh in Cambodja.Nog steeds denkend aan de goeie herrineringenaan Vietnam. Het was een lange dag op het water en onderweg paar keer stoppen voor douane stempels zowel in Vietnam dat je het land verlaat en een paar honderd meter verder in Cambodja een visum aanschaffen zodat je het land in mag. Na al dit gebeuren was het inmiddelshalf drievoordat we eindelijk aan kwamen inCambodja (als je de Nederlandse naam gebruikt). Cambodia staat voor het zelfde landin het Engels en de Vietnamezen zeggen Campuchia.Welkomin het land met vele namen, koude douche's, zwart water in de sloot, de malariamug, heel veel opdringerige straatverkopersen het roze toilet papier.

Bij aankomst even een goedkoop hotelletje gezocht voor 1 nachtje en een bus ticket aangeschaft om de volgende morgen door te rijden naar Siem Riep. Nog wat tijd over dus tijd voor een activiteitje om wat te ontspannen. Niet veel mogelijkheden hier maar er was wel een shooting range. Dus wederom tuk tuk aangehouden een simpel en grappig vervoersmiddel, je moet alleen wel oppassen want ze vragen de Jackpot als je niet een beetje afdingt. Je kon verschillende geweren kiezen om mee te vuren, zelfs hand granaten gooien en een koe opblazen met een bazooka staat op het menu. Geen idee wie dat verzonnen heeft maar dat gaat me een beetje te ver. Ak 47 was mijn wapen van keuze en heb hetdoelwit bestaande uit een papieren velletje met een pop erop getekend veelvuldiggeraakt zowel single shots en op automatisch vuren stand.

De volgende dag optijd wakker worden voor debus reis naar Siem Riep. Het duurde maar 6 uur en voor omgerekend3 euro kan je niet tobben.Soms zou je willen dat je voor hetdubbeleaantal euro's dereistijd kon halveren maar helaas... In plaats daarvan starten ze een cd'je met katten gejank waar gelukkig niemand mee mee gingkaraokeen. Complimenten voor het wegdek wat dat betreft kan Vietnamnog wel wat bijscholing gebruiken. Een lange ritwaar je tenminste wel waar voor je geld voor krijgt, maar op den duur ben je het reizen gewoon beu en wil je alleen maar de stadjes en dorpjes verkennen. Siem Riep is een leuke stad wat mij veel meer aansprak dan Phnom Penh van gister. Ik heb hier ook tweenachten gepland omdat de wereld bekende tempels onder andere die van Ankorwat vanaf deze plaats goed te bezoeken zijn. Maar eerst quad bike time nog net optijdzonsondergang toer geboekt en veel varierend landschap gezienrijstvelden, palmbomen en ga zo maar door. Savuth mijn privegids was erg vriendelijk en we hebben het over van alles en nog wat gehad. Eenmaal terug in de stad afgesproken voor s'avond een drankje te gaan doen. Handig als je een lokaal iemand kent, barstreet is heel bekend maar hij zegt dat is waar de toeristen zijn en dus 3 keer zo duur wij gaan altijd naar de lokale kroeg en het was een bijzonder gevoel om daar als enige toerist tussen tezitten we ontmoeten wat vrienden van hem en het was zwaar gezellig.De volgende dag een tuk tuk gehuurd die me de hele dag rond heeft gereden naar de tempels die ik wilde bezichtigen. Vijf verschillende tempels gezien nr.1Angkorwat zeer indrukwekkend en zeker de moeite waard zelfs een t-shirt gekocht met deze wonderbaarlijke tempel erop. Een kokosnoot leeg geslurpt en een mango gedeeld met de wilde apen die daar op de toeristen af komen. Er was er zelfs1 die het zelfde kapselheeft dan Basco Baraccusvan The A-Team. Tempel 2 was de Bayon tempel, zeer klein als je het vergelijkt met de vorige.Nr 3 Takeo en nr 4 Taprom genaamd, dit is de tempel waar de film Tomb Raider met Angelina Jolie opgenomen is. Als laatste hebik Bauteaykdey tempel bezocht en inmiddels geleerd hoe je de vele verkopers die je belagen kan afschrikken met Kom Tam Knjom wat betekent laat me met rust. Na dezetoer was het wel even tijd voor weer eens wat anders. Indrukwekkend om te zien maar ik had een dag kaart gekochtwat voor mij genoeg was, je kan ook meerdere dagen en zelfs een weekpas aan schaffen. Na de tempeltoer naar het huis van Suvuth gelopen wat ie gister heeft laten zien aan me. Ze vrouw heeft een kapsalon aan huis en aangezien mijn coup wel een snoei beurtje kon gebruikenheb ik mezelf eens even onder handen laten nemen. Daarna hebben we nog een klein afscheiddrankje gedaan in de stad enhebben we gedag gezegd. Morgen wederomeen busreisnaarBangkok in Thailand die nog meer tijd in beslag zal gaan nemen ik kijk er nu al naar uit... Gelukkig kon het reisburo me ticket omboeken en nu vlieg ik niet meer naar Nieuw Zeeland vanaf Singapoure maar vanaf Bangkok. Wat wel betekent dat ik dus Maleisie en Singapoure oversla maar ik heb meer dingen niet kunnen bekijken in azie dus grote kans dat ik volgende keer hier weer terug kom en het dan mee pik.

Reacties

Reacties

Benny

Ben wel even benieuw of je via de grensovergang in Poipet bent gekomen? Is dit wegdek nu vernieuwd?

Benny

Je had even moeten langsgaan bij the Red Piano. Het is een Belg trouwens, nu denk je waarschijnlijk wat moet ik daar nu mee........wel je kan daar de kamer boeken waar Angelina Jolie heeft in geslapen en mij lijkt dat een unieke ervaring :-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Meridian Travel